Якщо Ваші відносини з роботодавцем не оформлені або якщо у офіційній звітності зазначена лише частина Вашої фактичної зарплати – Ви стали жертвою практики виплати “чорної” зарплати.

Повага до себе починається з шанування законів своєї держави. У нинішніх умовах актуальною темою сьогодення є боротьба з виплатою заробітної плати у “конвертах”, реалізація гарантій оплати праці та організація заходів недопущення виникнення заборгованості з виплати заробітної плати. Підприємства, установи, організації та громадяни – суб’єкти підприємницької діяльності, при виплаті заробітної плати повинні дотримуватись чинного законодавства, нести відповідальність за навмисне ухилення від сплати податків і порушення норм законодавства щодо виплати заробітної плати.

За нинішніх реалій, коли на ринку праці відчутний дефіцит вільних робочих місць, громадяни часто погоджуються на будь-яку пропозицію роботи, зокрема, і нелегальної. Працівники, які погоджуються одержувати зарплатню “в конвертах”, стають заручниками самих себе.

Погоджуючись на виплату “чорної” зарплати, Ви тим самим погоджуєтесь на слідуючі ризики:

Працівник, який отримує зарплатню в “конверті”, виявляється повністю беззахисним перед роботодавцем. Усна домовленість жодним чином не фіксується юридично, роботодавець сплачує стільки, скільки вважає за потрібне і доти, поки вважає за потрібне; не отримаєте відпускних; не отримаєте в повному обсязі оплату листка непрацездатності; повністю позбавляєтесь соціальних гарантій, пов’язаних зі скороченням штату, навчанням, народженням дитини. Працівник не має жодних доказів на підтвердження дійсного розміру своєї заробітної плати та страхового стажу. Дуже важливо, щоб громадяни усвідомили, що їх згода отримувати зарплату “в конвертах” позбавляє їх соціального захисту. Адже пенсію матимете тільки з офіційно нарахованої суми заробітної плати і неприємність даної ситуації Ви відчуєте більш гостро ближче до старості.

Розмір пенсії є похідною від розміру легально нарахованої заробітної плати та тривалості страхового стажу. Особливо хочеться наголосити на тому, що заробітна плата – це складова, яка прямо пропорційно впливає на розмір призначуваної пенсії.
Працюючим громадянам, а також тим, яких запрошують на роботу, необхідно навчитися вести діалог з роботодавцем про умови праці та про оплату праці. Тільки офіційно оформлений найманий працівник може відчувати себе соціально захищеним.

З 2000 року в Україні діє система персоніфікованого обліку, яка надає кожній застрахованій особі (найманому працівнику) можливість безоплатно отримувати відомості про себе, тобто з якої суми заробітної плати, скільки та за який період сплачено за неї роботодавцем до Пенсійного фонду страхових внесків. Ця система дозволяє застрахованій особі контролювати процес формування своєї майбутньої пенсії, вимагаючи від роботодавця своєчасної та повної сплати страхових внесків.

Виплата заробітної плати у «конвертах» – тягар сучасності, який несе за собою багато негараздів як країні так і кожному з нас. Тож, шановні громадяни, пам’ятайте, що заробітна плата у “конвертах” – це майбутнє без гарантій і впевненості!

Багато хто з нас замислювався над такими питаннями: «Чи сплачує за мене роботодавець кошти до Пенсійного фонду?», «Чи вірно відображаються мої індивідуальні дані та обліковується моя заробітна плата в органах Пенсійному фонду?», «Який страховий стаж я здобув?».

Пенсійний фонд України надає можливість здійснювати постійний контроль за даними, що можуть впливати на пенсійні права громадян, за допомогою веб-порталу Пенсійного фонду України. Тут зручно і оперативно можна взаємодіяти з органами Пенсійного фонду та дистанційно отримувати послуги, які раніше вимагали особистого звернення до Фонду.

Принциповою відмінністю від попередніх форм інформування Пенсійним фондом через Інтернет є той факт, що веб-портал надає електронні послуги кожній особі індивідуально з дотриманням вимог до захисту персональних даних.

Після проходження відповідної процедури реєстрації, коло електронних послуг значно розширюється, надаються наступні  можливості:

отримання інформації про страховий стаж, нараховану заробітну плату та сплачені страхові внески з системи персоніфікованого обліку починаючи з 2000 року (для тих громадян, які працюють чи працювали);

отримання пенсійної інформації (для пенсіонерів);

формування запитів на попередню підготовку документів;

можливість подачі скарг;

запис на прийом до фахівців Фонду;

отримання інформації про стан розрахунків платників з Пенсійним фондом України (для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців).

Процедура реєстрації на веб-порталі максимально спрощена – проводиться така процедура тільки один раз. Для цього необхідно звернутися до відповідного територіального органу Пенсійного фонду. Громадяни звертаються до найближчого управління Фонду за місцем їх проживання. Юридичні особи (підприємства, установи, організації) до управління Фонду за місцем їх фактичної реєстрації. При зверненні необхідно заповнити заяву (можна підготувати заяву вдома за формою, яка викладена на веб-порталі, або заповнити безпосередньо при зверненні до Фонду – при необхідності фахівці Фонду допоможуть Вам у її заповненні). Працівники Фонду ідентифікують особу заявника (представника) шляхом перевірки пред’явлених документів та перевіряють повноту та відповідність вказаних у заяві персональних даних особи даним, що містяться у пред’явлених цією особою документах. Звертаємо увагу, що також існує можливість подачі заяви на реєстрацію безпосередньо з порталу (без особистої явки до органу ПФУ) – тільки при наявності електронно-цифрового підпису (ЕЦП). Важливим є той факт, що під час реєстрації ідентифікація користувачів може здійснюватися за допомогою електронного пенсійного посвідчення (ЕПП).

В повному обсязі всі можливості порталу доступні тим користувачам, які використовують для авторизації на порталі електронно-цифровий підпис або електронне пенсійне посвідчення, а саме:

– подання звернень щодо перерахунку пенсії без безпосередньої явки до відділу ПФУ;

– подання звернень щодо призначення пенсії без безпосередньої явки до відділу ПФУ;

– перегляд електронної пенсійної справи.

Як повідомив Контакт-центр Акре­дитованого центру сертифікації ключів інформаційно-довідкового департаменту Державної фіскальної служби (0-800-501-007), пенсіонери можуть безкоштовно отримати електронний цифровий підпис. Адреси, телефони а також розклад роботи відокремлених пунктів реєстрації користувачів ЕЦП можна побачити на інтернет-порталі АЦСК інформаційно-довідкового департаменту ДФС. Для цього потрібно зайти на головну сторінку установи й вибрати віконце «Контакти». Також на згаданому порталі міститься перелік документів, необхідних для отримання електронного цифрово­го підпису.

Реєструйтесь на веб-порталі та отримуйте зручний доступ до електронних послуг без черг та зайвих витрат.

(Адреса веб-порталу в мережі Інтернет: http://portal.pfu.gov.ua/)!

На Веб-порталі ПФУ передбачено два способи реєстрації:

Спосіб №1. Подача заяви для реєстрації на Веб-порталі (Передбачає особисте відвідування органу ПФУ.)

При цьому Вам потрібно виконати наступні кроки:

  1. З’ясуйте, до якого територіального органу ПФУ Вам необхідно звернутись для оформлення заяви (Перелік органів ПФУ з їх адресами можна переглянути на Веб-порталі ПФУ). Слід враховувати, що реєстрація користувачів електронних послуг на веб-порталі здійснюється на підставі заяви, поданої до органу Пенсійного фонду за місцем взяття на облік (проживання, перебування на обліку) особисто або через уповноваженого представника
  2. Прийдіть до Пенсійного фонду та оформіть заяву.

Внесені у заяву відомості перевіряються та вносяться до інформаційної системи Пенсійного фонду. Вам друкується розписка про одержання заяви, а також (важливо!!!) «реєстраційний код». Цей код необхідний Вам для реєстрації на Веб-порталі, отже, зберігайте його в таємниці до моменту закінчення реєстрації!

  1. Завершіть реєстрацію, зайшовши на Веб-портал ПФУ в мережі Інтернет і вибравши пункт меню «Реєстрація» в закладці “Реєстрація за заявою”. Заповніть реєстраційну форму. Звертаємо Вашу увагу, що логін та пароль бажано вибирати такими, що не містять Ваших справжніх імен та прізвищ. Виконання такої рекомендації підвищить рівень захисту Ваших персональних даних.
  2. Після реєстрації на введену Вами електронну адресу прийде лист, необхідний для підтвердження реєстрації. Після підтвердження реєстрації, Ви отримаєте повідомлення Веб-порталу про успішне закінчення реєстрації.

Спосіб №2. Он-лайн реєстрація за електронним цифровим підписом (ключем ЕЦП) (Ключ ЕЦП знаходиться на будь-якому носії (наприклад, флешка чи жорсткий диск Вашого комп’ютера) або на електронному пенсійному посвідченні (ЕПП).)

Для авторизації за ЕЦП з флешки Вам потрібно виконати наступні кроки:

  1. На екранній формі «Вхід» в закладці «За ЕЦП» ознайомитися зі списком АЦСК, ЕЦП яких підтримує Веб-портал ПФУ;
  2. Якщо Ви не маєте ще ЕЦП одного з цих АЦСК, Вам необхідно звернутися в АЦСК та отримати ЕЦП. Інформація щодо отримання ЕЦП може Вами бути отримана в Інтернеті в залежності від АЦСК, обраного Вами;
  3. Після отримання ЕЦП – оберіть пункт головного меню «Вхід» та виконайте перший вхід на Портал за ЕЦП (закладка «За ЕЦП»).

Для авторизації за ЕЦП з ЕПП Вам потрібно виконати наступні кроки:

  1. Якщо Ви не маєте ще електронного пенсійного посвідчення (ЕПП), зверніться до органу ПФУ та отримайте ЕПП. Ключ ЕЦП, записаний в Електронному пенсійному посвідченні створюється автоматично в процесі підготовки Вашого особистого Електронного пенсійного посвідчення (ЕПП). Для використання ЕПП Ви маєте пам’ятати PIN-код, який встановили при отриманні ЕПП для додатку ЕЦП.
  2. Після отримання ЕПП – оберіть пункт головного меню «Вхід» та виконайте перший вхід на Портал за ЕПП (закладка «За ЕПП»).